torsdag, januari 31, 2008

På spanning!

Till helgen är det dags med bilspaning igen. Fortfarande ligger Toyota Aygo:n högt på listan, men vill även kolla upp Toyota Yaris och Citroen C3. Trodde väl aldrig att det skulle vara så svårt att bestämma sig. Men nu i helgen ska jag i alla fall provköra dessa och se vad jag tycker då. Har ju egentligen ingen brådska förutom "VILL HA NU" känslan. Ska dock behärska mig så jag gör det rätta beslutet (för mig).

Någon som har någon input? Jag har ju hört att Toyota får så bra omdöme överallt, håller ni med? Sedan så är "folk" skeptiska mot franska bilar, varför?

10 kommentarer:

Snart tretti sa...

Tror generelt japanske biler går bedre og er lettere å reparere enn feks. franske. Min sambo er bilmekaniker og han sier at han aldri ville kjøpt en fransk bil igjen (han har hatt fransk og nå har vi nissan (anbefales forøvrig:)

Lykke til med bilkjøp!

Cecilia sa...

Grombaben: Tack! Det känns lite som det nog lutar mot en Toyota faktiskt.

Anonym sa...

Vi har en Citroën, och förut en Renault - hur bra som helst :)

Cecilia sa...

Hedgehog-Sara: Tack, behvde höra att det fanns nöjda Citroen ägare!

Viveca sa...

Hrm, ja, alltså. Har haft peugeot (NY dessutom). Större skitbil fanns inte. Dumma lösningar. Saker som gick emot annat när man öppnar bagageluckan = rost. Osv osv. Saken med franskt är väl att det är så oerhört ojämn kvalité.... en del är OK medans andra är kässa. Jag röstar Toyota, funkar nog bättre i längden!! Men det är ju mina åsikter =D

Cecilia sa...

Viveca: Tack! 2-1 till Toyota.

Anonym sa...

För att uppfylla könsstereotyperna måste väl jag passa på att kommentera här också.

Överhuvudtaget är väl skillnaderna mellan olika bilmärken mindre idag än de var förut, men en del egenheter finns kvar.

Franska bilar har traditionellt varit bekvämare och haft mer spännande lösningar än motsvarande icke-franska. Saker de inte haft är istället jämn kvalitet, vettiga elsystem och dylikt krafs.

Jag skulle aldrig köpa en begagnad fransk bil, att köra någon annans skulle dock vara rätt okej. (I kategorin bevis genom anektdoter kan jag nämna att en kollega har en C5 som han köpte ny (är nog tre år nu). Det är åtminstone ett par gånger per år han har fått åka in för att få olika konstigheter fixade (oftast i elsystemet).

Mest besvärligt hittills har varit att han ibland tappar blinkersen, något de inte verkar kunna fixa ordentligt.

Toyota å sin sida är väl nuförtiden kända just för utmärkt kvalitet.

Men en rekommendation istället; Skoda Fabia (kombi). VW har god kvalitet nuförtiden (om än inte i klass med Toyota), och särskilt Skoda brukar ha bra bilar till attraktiva priser, och Fabiakombi är väldigt rymlig för att vara en sån liten bil.

Cecilia sa...

Pontus: Tack så mycket! Jag har ju såklart kollat på andra bilar än toyota och citroen. Skodia Fabia gillade jag inte riktigt, men mest var det nog att jag inte tyckte den var så prisvärd som alla säger. Jag kommer köra motorväg varje dag så säkerheten är A till O. Har också kollat på VW Polo, jag gillade den och den är mycket lik en Yaris, men den kostar mer så därför är den inte lika aktuell, men dock inte borta ännu.

Anonym sa...

Säkerheten borde alltid vara främst, även om svenska motorvägar är så pass ofarliga - om du inte själv leker stockholmare och envisas med att köra utan vinterdäck när det är halt eller blir galen och försöker göra en u-sväng så är risken mycket mindre där än när du har svängt av.

Själv tycker jag för övrigt att bilarna ser väldigt lika ut för alla VAGs företag, så det känns skumt att du gillar Polon men inte Fabian. Seat Ibiza kan ju vara ett annat alternativ.

(Men Toyota är förmodligen ett bra köp.)

Cecilia sa...

Pontus: Jag håller inte med dig, tycker att det är en stor skillnad mellan Fabia och Polon. Seat Ibiza verkar bra, men jag tycker den är lite dyr.