söndag, maj 13, 2007

Dagen efter analys.

Dags att sammanfatta och avsluta hela ESC historian. Fortfarande är jag i total chock att The Ark inte kom bättre än 18 placering, okej att alla inte har samma smak som jag men ändå... Annars tycker jag att topp tre inte var så oväntad, 1. Serbien 2. Ukraina 3.Ryssland. Jag gillade inte Ukrainas bidrag, jag tyckte att Rysslands bidrag var väl ok och Serbiens var bra, och jag kan förstå att andra har röstat så här. Men sen efter dessa placeringarna är jag helt lost fram till nummer 17. Finland 18. Sverige 19. Tyskland, dessa tre var ju de jag gillade bäst men i ordningen Sverige, Tyskland, Finland. Allt detta öst och väst snack tycker jag är lite trams, det är ju bara att konstatera att länder röstar på sina grannar både i öst och väst. Det är ju bara det att innan öst kom med i ESC så var vi ett av de länder med flest grannar, så är dock inte fallet längre... Känner dock en besk och bitter eftersmak och kan väl inte säga att jag längtar efter nästa år, jag säger det igen hur kunde The Ark komma på en 18:e plats?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller klart med. Vi röstar ju också på varandra men jag röstar personligen på den låt som jag tycker är bra.
Varför måste man ge poäng till någon man inte tycker är bra, det är ju faktiskt inte kul att få poäng bara för att man är granne med landet. Man vill ju vinna för att låten är bra och för att man har gjort ett bra framträdande.
Nåja nu är det som det är, tyvärr.
Jag tror inte att Sverige vann pga grannar förut utan mer på låten. Förutom Norge och Finland kanske. Man kanske får låga poäng från grannländerna men de låtar som man tycker är bäst får oftast de högsta poängen. Nu är ju fler länder med och fler låtar att rösta på. Förut var ju också alla länder med oavsett vilken plats man kom på.

Cecilia sa...

Therese: Jag tror som du att alla röstar på den låt de gillar. Det är bara det att det är stora kulturella skillnader mellan norden och t.ex. balkan alltså olik musik smak. Nu när det är fler länder med från andra kulturer så kommer inte vår musik kunna räcka till vinst så enkelt som den gjorde innan. Missförstå mig inte, det är inte så att jag vill utesluta några länder, jag tycker det är jättekul att östländerna kommer med; men jag tycker ju nästan varje år att Sverige är bäst (specillt i år som du kanske märkt) och när vi då kommer så dåligt som 18:e så blir jag en dålig förlorare, så enkelt är det... :P