torsdag, augusti 02, 2007

Inspiration och hjälp!

Fick idag följande inspirationsemail av IFORMs-prenumerationsservice. Jag tyckte det var så bra lösning på något jag har problem med, så jag ville dela med mig med det till er:

Bli av med dina gamla vanor!

Ibland känns det kanske som om du vid vissa tidpunkter på dagen bara måste ha något att äta. Förmiddag, sen eftermiddag och framåt kvällen är populära matvrakstider. Om du verkligen är hungrig är det naturligtvis inget fel med ett mellanmål. Men om "hungrig" beror på ren och skär (o)vana, kan du kanske fundera på vad du kan ersätta maten med.
När du tar bort något du inte vill ha får du ersätta det med något annat, annars uppstår det ett "hål" och en saknad. Man kan inte bara eliminera en årslång vana utan att komma med något bättre. Oavsett vad du väljer får det gärna vara ett stöd på vägen mot en slankare framtid, då du mår bra och är nöjd med din kropp.
Du kan plocka idéer från den här listan - och skriva din egen så att den blir personlig. Meningen är att vänja medvetandet vid att fokusera på något annat än mat:
  • Slut ögonen, ta ett djupt andetag och slappna av.
  • Gör något som är fysiskt stimulerande och skönt, som t ex att sträcka ut dig eller gå en promenad.
  • Använd tre minuter till att fantisera om något som du verkligen skulle njuta av att göra.
  • Föreställ dig att du är frisk och slank. Gör bilden större, ljusare och låt den komma närmare.
  • Fråga den del av dig själv som vill äta vilka andra mer positiva val du skulle kunna träffa som skulle tillfredsställa det behovet just nu.
  • Tänk på hur mycket det skulle glädja den person som du tycker om och som stöttar dig i din strävan att gå ner i vikt, när du talar om för vederbörande att du inte har ätit något överflödigt i dag.
  • Tänk på en annan vana som du har lyckats förändra. Tänk på hur du gjorde då och hur bra du kommer att må om du också ändrar dina matvanor.
  • Föreställ dig hur mycket det skulle överraska de människor som har kritiserat dig och tvivlat på dig när de ser eller hör att du har landat på din maturliga vikt.
  • Spela lite musik som du tycker om eller titta i en fin bok med vackra bilder.
  • Fantisera om vad du ska köpa för de pengar du sparar genom att köpa mindre mat/kakor/godis.
  • Drick ett glas vatten - och smaka ordentligt på det.
  • Föreställ dig att du kan göra något riktigt trevligt som du kan genomföra tack vare att du har återvunnit din naturliga vikt.
Tänk på minst tre saker du skulle kunna göra i stället för att äta, som inte skulle störa det du gör för tillfället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilket super bra inlägg!!! precis vad jag behöver läsa just nu!! jag tränar mig på att inte äta godis! genom att tex göra nåt annat när jag blir sugen. Typ göra situps och få koncentrera mig på att få ont i musklerna för att glömma suget! fungerar rätt bra faktiskt!!

Cecilia sa...

Emelie: Ja jag gillade det också, och jag behöver verkligen bryta mina vanor!