onsdag, maj 23, 2007

Husmoderstips någon?

Jag använder, och gillar starkt, helt vanliga Wettekdukar som disktrasor. Men nu, på sistone speciellt, så har jag märkt att de luktar skunk redan efter ca en vecka. I och med att jag är "allergisk" mot denna lukt så slänger jag dem då. Detta tycker jag är ett enormt slösseri, så jag undrar om någon därute har ett fiffigt husmoderstips att dela med sig? Hur ska jag få bort skunklukten? Tar tacksamt emot alla förslag!

Update I: När jag skriver slösseri så menar ett miljömässigt slöseri, de är ju inte så dyra. Det kanske är meningen att man ska slänga dem efter en vecka...
Update II: Det verkar som alla slänger sina disktrasor efter en vecka, så då kan väl jag också med gott samvete göra det! Tack för hjälpen!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Tror man kan koka dem eller nåt, men annars så är det väl rätt bra att byta ut disktrasan ca 1 gång per vecka. Dom blir ju lätt ganska äckliga och fulla med bakterier. Jag byter jätteofta.

Cecilia sa...

Jossan: Okej, jag tyckte bara att det var så omiljövänligt att byta så ofta. Men det kanske är meningen att man ska det. Ska dock pröva att koka dem, tack för tipset!

Anonym sa...

Kör dom i diskmaskinen.

Cecilia sa...

Anonym: Hmmm, jag har ju tyvärr ingen diskmaskin. Ja jag vet jag lever i stenåldern... :(

Anonym sa...

Yohoo vad fint du har gjort, verkligen jättefint.Det piffar upp =)

Jag kastar mina efter en vecka, annars kan du köra dem i diskmaskinen.

Anonym sa...

jag kör dem i diskmaskinen, fast oftast kastar jag dem eftersom jag älskar nya rena disktrasor.

ett tag körde jag med såna där som är jättetunna med hål i liksom, fast de blir också äckliga.

Cecilia sa...

Therese: Tackar, tackar! Ingen diskmaskin så det blir att slänga dem.

Hedgehog-Sara: Okej det verkar som alla slänger dem efter en vecka, så då behöver inte jag ha dåligt samvete för det! Släng släng!

Anonym sa...

Tillhör dem som oxå slänger dem! För de samlar ju på sig så galet mycket bakterier!! *äckligt*!!

Anonym sa...

Jag kör faktiskt med microfiberdukar till köket. Sådana som ska användas utan rengöringsmedel o sånt. Bara vatten.
Kostar lite mer att köpa men bara att slänga i tvättmaskinen när det behövs. Blir som nya o håller länge!

Cecilia sa...

Emelie: Wettexduk, släng efter en vecka! Inte så förtjust i bakterier heller...

Nenny: Microfiberduk, sådan kanske jag skulle testa. Dammar ju med en sådan, tack för tipset :)

Lucas and Katarina sa...

Jag rekommenderar också v a r m t microfiberdukarna, de är super och går slänga i tvätten.

Wettextips: min mor har alltid en sk. diskhink i diskhon. fyller den med rent vatten och lite medel var dag - håller wettexarna fräscha betydligt längre!

Anonym sa...

Kokar i en kastrull på spisen med lite tvättmedel eller SLÄNG!

Cecilia sa...

Ninni: Det verkar som jag får inhandla en microfibduk! Diskhink i diskhon, det känns bekant det har du nog sagt till mig någon gång förrut :)

Cecilia sa...

Anci: Jag ska testa att koka dem, men inte vara rädd för att slänga dem. Tack :)

Att vara mamma sa...

Jag tvättar mina disktrasor i tvättmaskinen i 60 grader, vilket jag tycker går alldeles utmärkt.

Cecilia sa...

Att bli mamma: Tvättmaskin har jag, och tvätta gör jag. Så nästa gång får disktrasorna följa med, tack för tipset! :)

Charlotta sa...

Jag håller mina disktrasor fräscha med vanlig tvål. Det tar bort lukten för vanligt diskmedel duger inte till sånt. De håller kanske inte för evigt, men lite längre än en vecka iallafall.

Cecilia sa...

Charlotta: Tvål, det ska jag testa. Tack för tipset!

Anonym sa...

samla ihop o tvätta i tvättmaskinen för sjutton! Jätteslöseri att kasta, det blir grymt!